مهاجرت تحصیلی به آلمان

شرایط و مزایا در ۲۰۲۴

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای اخذ ویزای این کشور می‌باشد. آلمان به دلیل سیستم آموزش قدرتمند به یکی از بهترین مقاصد مهاجرت، برای دانشجویان بدل گشته است. اخذ ویزای این کشور اروپایی از طریق تحصیل یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به آن است. مهاجرت تحصیلی به آلمان در ابتدا شاید یک مسیر پیچیده به نظر برسد اما از آن‌جایی که این کشور ویزای تحصیلی را برای دانشجویان سریع‌تر از دیگر کشور‌ها صادر می‌کند؛ افراد می‌توانند از نتیجه فرآیند خود زودتر مطلع شوند.  همانند تمامی مسیر‌های مهاجرت تحصیل در این کشور نیز نیازمند دقت و آگاهی از شرایط و الزامات در انجام مراحل است. در این مقاله به بررسی کامل روش مهاجرت تحصیلي به آلمان می‌پردازیم و امیدوارم با نگاهی وسیع‌تر و آگاهانه‌تر قدم‌های بعدی برای ساخت آینده‌تان را بردارید.

مشاوره

درخواست فـــوری مشـاوره

مطالبی که خواهید خواند:

  • مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل
  • مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • مهاجرت رایگان به آلمان از طریق تحصیل
  • شرایط کار دانشجویی در زمان تحصیل در آلمان
  • بهترین دانشگاه‌های آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان در سال های اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. سطح علمی بالای دانشگاه های آلمان، تضمین کار بعد از تحصیل و همکاری دانشگاه ها با موسسات و شرکت های مختلف، هزینه های معقول تحصیل، از دلایل مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل می باشد. از شرایط مهمی که متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل می بایست به آن توجه ویژه ای داشته باشند، شرط سنی مهاجرت به آلمان می باشد. متقاضی برای مقطع کارشناسی حداکثر ۲۳ سال و برای ارشد حداکثر ۳۰ سال سن می بایست داشته باشد. نداشتن گپ زیاد تحصیلی نیز اهمیت زیادی در اخذ ویزای تحصیلی خواهد داشت. دو گونه دانشگاه در آلمان وجود دارد: دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهم‌ترین مدرک مورد نظر برای تحصیل در آلمان مدرک زبان می‌باشد. اکثر رشته‌های تحصیلی در آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. البته امکان تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی هم وجود دارد؛ اما باید بدانید که تعداد این دوره‌های تحصیلی نسبت به دوره‌هایی که به زبان آلمانی ارائه می‌شوند، بسیار کمتر است. مدرک زبان موردنیاز به قوانین دانشگاه و رشته مورد نظر بستگی دارد. بااین‌حال برای تحصیل در اکثر دانشگاه‌های آلمان مدرک زبان آلمانی‌تان باید حداقل B2 باشد. اگر هم خواستار تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی هستید، باید آیلتس با نمره ۵ الی ۶٫۵ ارائه دهید.

همچنین می‌توانید باقی مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان را در ادامه بخوانید:

مورد نیاز 1

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

افردای که قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارند، باید قبل از ورود به آلمان نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند. این مسئله برای همه افرادی که شهروند سوئیس، اتحادیه اروپا و ناحیه اقتصادی اروپا نیستند، صادق است و به طور کلی دو حالت پیش می‌آید:
اگر دوره تحصیلی تا ۹۰ روز طول بکشد: برای گذراندن یک دوره تابستانی کوتاه، عازم آلمان شوید. در این صورت باید از طریق سفارت یا کنسولگری آلمان، ویزای شنگن دریافت کنید. در این سناریو، اخذ ویزای دانشجویی آلمان اهمیتی ندارد.
اگر دوره تحصیلی بیشتر از ۹۰ روز طول بکشد: اکثر داوطلبان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل جزء این دسته هستند. یعنی کسانی که می‌خواهند تحصیلات آکادمیکشان را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در یکی از دانشگاه‌های آلمانی بگذرانند. در این صورت باید به اخذ ویزای دانشجویی آلمان بپردازند.

شرایط کلی مهاجرت تحصیلی به آلمان:

1

اخذ اقامت دائم برای تمام اعضای خانواده پس از گذشت ۳ سال

2 1

اخذ اقامت دائم برای تمام اعضای خانواده پس از گذشت ۳ سال

14168638

اخذ اقامت دائم برای تمام اعضای خانواده پس از گذشت ۳ سال

14168638

اخذ اقامت دائم برای تمام اعضای خانواده پس از گذشت ۳ سال

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان

هزینه‌های تحصیل اولین چیزی است که هر شخص زمان برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور به آن فکر می‌کنند. در آلمان این نگرانی کمتر خواهد بود. چرا که دانشگاه‌های دولتی در ۱۵ ایالت از ۱۶ ایالت آلمان، فارغ از ملیت، هیچ‌گونه شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند و فقط پرداخت هزینه ترمی حدود ۲۵۰ یورو نیاز است.
دانشگاه‌های خصوصی از این قاعده مستثنا هستند و در مورد هزینه‌های تحصیل متفاوت تصمیم می‌گیرند. بنابراین، بسته به دانشگاه موردنظر شما، هزینه‌های آن متفاوت خواهند بود. برای ‌مثال، مدارک مدیریت و مهندسی به عنوان گران‌ترین دوره‌های تحصیلی شناخته می‌شوند. حداکثر هزینه‌های سالانه در دانشگاه‌های خصوصی آلمان، در حدود ۳۰۰۰۰ یورو خواهد بود. این مقدار بسیار پایین‌تر از هزینه‌ای است که شما در سایر کشور‌های محبوب برای مهاجرت تحصیلی پرداخت می‌کنید.

در جدول زیر خلاصه ای از هزینه‌های تحصیلی دانشجویان را مشاهده می‌فرمایید:

مقطع

میزان شهریه

مــــدارس

۱۱۰۰۰ الی ۲۹۰۰۰ یورو

کارشناســـی

دانشگاه‌های دولتی: ۱۴۰ الی ۱۵۰۰ یورو در هر ترم
دانشگاه‌های خصوصی: ۵۰۰۰ الی ۲۵۹۰۰ یورو

کارشناسی ارشد

دانشگاه‌های دولتی: ۱۴۰ الی ۱۵۰۰ یورو در هر ترم
دانشگاه‌های خصوصی: ۳۷۳۰ الی ۳۳۰۰۰ یورو

دکتـــــری

دانشگاه‌های دولتی: ۱۴۰ الی ۱۵۰۰ یورو در هر ترم
دانشگاه‌های خصوصی: ۰ الی ۱۲۶۰۰ یورو

فرم 2

مشخصات متقاضی:

رایگان به آلمان

مهاجرت رایگان به آلمان از طریق تحصیل

اخذ بورسیه تحصیلی از یکی از بهترین راه‌های مهاجرت تحصیلی به این کشور می‌باشد. اما این مسیر به دلیل پیچیدگی و رقابت بسیار بالا به چالش‌های زیادی دارد. بورسیه‌های تحصیلی معمولاً به افرادی اعطا می‌شود که در زمینه‌های خاصی استعداد دارند. در این روش، درآمد والدین، ملیت، یا دارایی‌های شخصی ملاحظه نمی‌شوند، بلکه تنها توانایی و استعداد فرد مورد توجه قرار می‌گیرد.
گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری به طور کلی آسان‌تر از دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد می‌باشد و داشتن یک رزومه قوی می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای گرفتن بورسیه ایجاد کند. در کشور آلمان، بسیاری از بورسیه‌ها توسط موسسات آموزشی مختلف ارائه می‌شوند و توسط سازمان DAAD به دانشجویان علاقه‌مند معرفی می‌شوند.

بورسیه پزشکی

این بورسیه، در بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به دانشجویان ارائه می‌شود.

بورسیه DAAD

بورسیه دااد به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف تحصیلی اعطا می‌شود. امکانات این بورسیه براساس رشته و دانشگاه متفاوت است. اما هزینه تحصیل، هزینه زندگی، و حتی در مواردی هزینه سفر را شامل می‌شود.

بورسیه اراسموس

بورسیه اراسموس برای دانشجویان بین‌الملل در اتحادیه اروپا درنظر گرفته شده است و توسط کمیسیون اروپا تأمین می‌شود. این بورسیه به منظور کمک ‌هزینه زندگی و تحصیل در اروپا ارائه می‌شود.

در آلمان، موسساتی وجود دارند که بخشی از فعالیت‌هایشان به حمایت مالی از دانشجویان بین‌المللی اختصاص دارد و بورسیه‌های خصوصی را اعطا می‌کنند. در زیر می‌توانید این بورسیه‌های موجود را ملاحظه بفرمایید:

بورسیه

شرایط کار دانشجویی در زمان تحصیل در آلمان

شهروندان غیر از اتحادیه اروپا، در زمان تحصیل در آلمان محدودیت ساعت کاری دارند، اما در تعطیلات می‌توانند بدون محدودیت کار کنند. در آلمان شما می‌توانید هر سال حداکثر ۱۲۰ ساعت را به‌عنوان یک دانشجو کار کنید. این میزان برابر است با حداکثر ۴۰ ساعت کار ماهانه. کار کردن در خود دانشگاه محل تحصیل و تحت عنوان مشاغلی مثل دستیار آموزش یا پژوهش، معمولاً شامل این محدودیت نمی‌شود. بااین‌حال، در صورت اشتغال در این بخش‌ها حتماً باید مراتب را به اطلاع سازمان اتباع خارجی برسانید.
توجه کنید که شرکت در دوره‌های اختیاریِ کارآموزی در طول تعطیلات دانشگاهی، شکلی از کار محسوب می‌شود. بنابراین حتی اگر بدون دریافت دستمزد در این دوره‌ها شرکت کنید، از سهمیه‌ی کار شما در سال کسر خواهد شد. البته دوره‌های کارآموزی اجباری که بخشی از فرایند تحصیل شما هستند، مشمول قانون محدودیتِ کار نیستند.
حداقل دستمزد دانشجوها در آلمان، ساعتی ۹.۵ یورو است که اگر دانشجو با همین دستمزد هفته‌ای دو روز کار کند، می‌تواند ۹۰ درصد الی ۱۰۰ درصد همه هزینه‌های یک زندگی دانشجویی را تامین کند. برخی از شرکت‌ها هستند که مبالغ بالاتری از ۹.۵ یورو پرداخت می‌کنند و حتی ممکن است تا ساعتی ۲۰ یورو هم برسد. یادگیری زبان آلمانی حداقل در سطح B1 نقش مهمی ‌در گرفتن کار دانشجویی دارد.

دانشگاه های آلمان

بهترین دانشگاه‌های آلمان

نام رسمی دانشگاه

نام دانشگاه

QS ۲۰۲۴

هزینه ترمی

Technical University of Munich

دانشگاه فنی مونیخ

۳۷

۸۵ الی ۱۰۲ یورو

Ludwig-Maximilians-Universität
München

دانشگاه
لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

۵۴

۸۵ یورو

Heidelberg University

دانشگاه هایدلبرگ

۱۵۰۰+۱۵۱.۰۵ یورو

Free University of Berlin

دانشگاه آزاد برلین

۹۸

۳۱۲,۸۹ یورو

Humboldt-Universität zu Berlin

دانشگاه هومبولت برلین

۱۲۰

۳۱۵.۶۴ یورو

KIT, Karlsruhe Institute
of Technology

موسسه فناوری کارلسروهه

۱۱۹

۱۸۰.۲۰+ ۱۵۰۰ یورو

RWTH Aachen University

دانشگاه فنی آخن

۱۰۶

۳۱۸.۶۶ یورو

Technische Universität
Berlin (TU Berlin)

دانشگاه فنی برلین

۱۵۶

۱۱۳,۰۹ یورو

Eberhard Karls University,
Tübingen

دانشگاه ابرهارد کارلز، توبینگن

۲۱۳

۱۵۰۰+۱۵۸.۳ یورو

University of Freiburg

دانشگاه فرایبورگ

۱۹۲

۱۵۰۰+۱۶۱ یورو

Technical University Dresden

دانشگاه فنی درسدن

۲۴۶

۳۰۰,۳۰+ ۲۵۰۰ یورو

University of Bonn

دانشگاه بن

۲۳۹

۳۲۳,۹۶ یورو

University of Göttingen

دانشگاه گوتینگن

۲۳۲

۳۴۴,۲۵ یورو

University of Hamburg

دانشگاه هامبورگ

۲۰۵

۳۳۹.۹۰ یورو

Technical University of Darmstadt

دانشگاه فنی دارمشتات

۲۴۶

۲۹۵,۴۶ یورو

Johann Wolfgang Goethe
University Frankfurt am Main

دانشگاه گوته فرانکفورت آم ماین

۳۰۲

۳۵۲,۵۹ یورو

University of Cologne

دانشگاه کلن

۲۶۸

۳۳۱,۰۵ یورو

University of Erlangen Nuremberg

دانشگاه ارلانگن نورنبرگ

۲۲۹

۶۷ یورو

University of Jena

دانشگاه ینا

۴۶۱

۲۴۰.۳۰ یورو

University of Stuttgart

دانشگاه اشتوتگارت

۳۱۲

۱۶۶.۵۰+ ۱۵۰۰ یورو

University of Ulm

دانشگاه اولم

۵۴۲

۱۸۰ + ۱۵۰۰ یورو

University of Münster

دانشگاه مونستر

۳۸۴

۳۴۲.۶۴ یورو

جمع‌بندی

در نهایت آلمان با سیستم آموزش عالی پیشرفته و در سطح جهانی، تنوع فرهنگی و فرصت های شغلی مقصدی جذاب برای علاقمندان به مهاجرت می‌باشد. با انتخاب این مسیر، نه تنها به درستی روی خود سرمایه گذاری می کنید، بلکه به آینده ای پر از ممکن‌ها هم دست خواهید یافت. اجازه دهید این اولین قدم برای رسیدن به رویاهای شما باشد.
اگر سوالی دارید یا می‌خواهید شرایط خود را برای مهاجرت به کشور آلمان بررسی کنید، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. ما اینجا هستیم تا در هر مرحله‌ای از مسیر مهاجرت شما از شما حمایت کنیم.

همین الان وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

مطالبی که در این صفحه میخوانید

اینستاگرام ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۰ + سیزده =

با ما مهاجرت را تجربه کنید!

تماس باما

نمادها

تمامی حقوق برای موسسه مهاجرتی ویزاپ محفوظ است.