مهاجرت به آلمان در ۲۰۲۴ 


هر آن چیزی که باید بدانید

طبق آخرین آمار‌ها، بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی در آلمان زندگی می‌کنند. مهاجرت به آلمان در سال‌های اخیر با توجه به شرایط و قوانین این کشور، متقاضیان بیشتری پیدا کرده است و به یکی از جذاب‌ترین کشورهای مقصد، برای مهاجرین ایرانی بدل گشته است. آلمان، برخلاف بسیاری از کشور‌های هم رده، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش مهاجر ندارد و تجربه ثابت کرده که این قوانین به مرور زمان ساده‌تر هم می‌شود. موسسه مهاجرتی ویزاپ برای شروع مسیر مهاجرت به این کشور اروپایی، در کنار شماست تا با کمترین دغدغه آینده خود را ترسیم کنید.

در ادامه این مطلب به بررسی شرایط زندگی و روش های اخذ ویزای آلمان می‌پردازیم.

مشاوره

درخواست فـــوری مشـاوره

ss

مهاجرت کاری به آلمان

ویزای کاری آلمان یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به این کشور می‌باشد. آلمان کشوری صنعتی است که نرخ بیکاری بسیار پایینی دارد. این کشور با حداقل حقوق ۷.۲۵ دلار در ساعت، یکی از بالاترین دستمزدها را در کشور‌های هم رده ارائه می‌دهد. افراد در حوزه های تخصصی مختلف درمانی، فنی و مهندسی درصورتی‌که تخصص و مهارت کافی را داشته باشند، می‌توانند ویزا کاری آلمان را دریافت کنند. در این روش تسلط به زبان آلمانی بسیار مهم است؛ زیرا باید بتوانید با کارفرما مصاحبه و جاب آفر را دریافت کنید. با دریافت پیشنهاد شغلی، می‌توانید برای ویزای جاب آفر آلمان اقدام کنید. اگر از طریق ویزای کار آلمان، درآمدی بیش از ۳۰۰۰ یورو در ماه دریافت کنید، می‌توانید برای  بلو کارت آلمان اقدام کنید. با این کارت می‌توان به کار، تحصیل و زندگی در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا دست پیدا کرد. همچنین اخذ اقامت دائم در مدت زمان کوتاه‌تری را برای شخص و خانواده‌اش ممکن می‌شود.

مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ

راحت ترین راه مهاجرت به آلمان، شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ است.  آوسبیلدونگ (Ausbildung)  دوره آموزش تئوری و عملی است که مهارت‌های لازم برای کار در یک شغل خاص را در بر می‌گیرد. این دوره که حدود ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد شامل حقوقی بین ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه هم می‌شود که پس از پایان دوره می‌توان در شغل موردنظر در آلمان مشغول کار شد. آوسبیلدونگ آلمان بهترین مسیر برای یادگیری یک مهارت جدید، کسب تجربه و از همه مهم‌تر مهاجرت به آلمان است. شرط مهم و اولیه شرکت این دوره داشتن مدرک B2 زبان آلمانی است.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

یکی از نقاط قوت کشور آلمان، سیستم آموزشی پیشرفته آن است که باعث تضمین شغل مناسب و پردرآمد  در آینده شخص می‌شود. به همین دلیل نیز افراد زیادی اقدام به مهاجرت از طریق تحصیل به این کشور می‌کنند. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارند، باید از یک دانشگاه یا مؤسسه آموزشی معتبر آلمانی در مقطع موردنظر، مورد پذیرش قرار بگیرند و توانایی مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی خود را داشته باشد. به طور کلی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی نیازمند تسلط به زبان آلمانی می‌باشد اما در مقاطع بالا‌تر می‌توان به زبان نگلیسی هم تحصیل کرد.

شرکت

مهاجرت به آلمان از طریق ثبت شرکت (ویزای استارتاپ)

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به آلمان، دریافت ویزای کارآفرین است. در آگوست ۲۰۱۲ کشور آلمان تغییرات خاصی را در قوانین اقامت ایجاد کرد تا کارآفرینان خارجی را برای سرمایه گذاری در آلمان تشویق کند. دو راه برای شروع یک کسب و کار در آلمان برای مهاجران وجود دارد:

  • ایجاد یک کسب و کار جدید به عنوان یک کارآفرین خوداشتغال (Gewerbe)
  • کار به عنوان یک حرفه ای آزاد (Freiberufler) در یکی از مشاغل آزاد

شرایط راه اندازی استارتاپ در آلمان

برای اخذ ویزای استارتاپ آلمان ، باید شرایط زیر را داشته باشید:
سن ۱۸ سال یا بیشتر
داشتن مهارت لازم و نشان دادن آن با مدرک تحصیلی یا مدرک فنی و حرفه‌ای (اگر این مدرک را در ایران کسب کرده‌اید، باید معادل سازی کنید.)

  • تسلط بر زبان آلمانی
  • کسب مجوز فعالیت
  • عدم سابقه کیفری در ایران
شانس

کارت شانس آلمان

از ژوئن ۲۰۲۴، کارت شانس آلمان (Chancenkarte) فرصت جدیدی را به افراد غیر از ساکن اتحادیه اروپا برای پیدا کردن شغل می‌دهد. کارت شانس در ابتدا به عنوان مجوز کاریابی تا یک سال اعتبار دارد. متقاضیان کشورهای غیر اتحادیه اروپا از طریق کارت شانس ویزا ۱۲ ماهه آلمان را دریافت می‌کنند تا به دنبال کار باشند.
 هرکدام از موارد زیر جز پیش شرط ها برای کارت شانس آلمان هستند:

  • داشتن مدرک دانشگاهی یا حداقل ۲ سال آموزش فنی‌حرفه ای در یک موسسه معتبر
  • مهارت زبان آلمانی با حداقل سطح A1 یا مهارت زبان انگلیسی با حداقل سطح
  • امکان تامین هزینه های زندگی خود در تمام مدت اقامت
مهاجرت

شرایط مهاجرت به آلمان

براساس اطلاعات سایت(GERMAN VISA) اگر چه راه‌های مختلفی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد و هر مسیر شرایط و پیش نیازهای مخصوص خود را دربر می‌گیرد اما سه شرط در بین اکثر این روش‌ها مشترک است که شما باید برای صدور ویزا آن‌ها را احراز کنید.
 مانند:

  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه بیمه سلامت
  • حداقل تسلط اولیه برروی زبان آلمانی

تمکن مالی کشور آلمان

هر مسیر مهاجرتی یک میزان تمکن مالی نیاز دارد که متقاضیان باید آن را برآورده کنند. متقاضیان باید ثابت کنند که می توانند هزینه‌های خود را در آلمان تامین کنند. حتی اگر در آلمان مشغول به کار هستید، باید بودجه اولیه برای تامین هزینه های خود را داشته باشید تا زمانی که اولین حقوق خود را دریافت کنید.

سلامت

بیمه سلامت

بدون بیمه درمانی مناسب نمی‌توانید به آلمان مهاجرت کنید. بهتر است از بیمه درمانی خود کشور آلمان بهره‌مند شوید. زیرا نمی‌شود مطمئن بود که این کشور بیمه درمانی خارجی را بپذیرد. اطلاعات بیشتر در مورد بیمه درمانی برای مشاغل آزاد، کارمندان و… را می‌توانید از وکیل مهاجرتی مورد اطمینان بپرسید.

تسلط بر زبان آلمانی

برای اینکه بتوانید در آلمان راحت زندگی کنید، نیاز به یادگیری زبان آلمانی دارید. مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها تقسیم بندی سه سطحی مهارت زبان، A، B و C است. هر یک دارای دو بخش است. مهارت زبان به A1/A2 یا پایه، B1/B2 یا مسلط به زبان و C1/C2 یا همان پیشرفته تقسیم می شود. برای مهاجرت به آلمان باید در ازمون‌های بین‌المللی شرکت کنید و بسته به روش مدنظر آن‌‌ها را تا سطح A1 یا B1 قبول شوید. اگر می خواهید اقامت دائم بگیرید، احتمالا به مهارت زبانی تا سطح C1 یا C2 نیازمندید.

های مهاجرت

هزینه های مهاجرت به آلمان

تصمیم برای مهاجرت به یک کشور جدید نیازمند بررسی دقیق عوامل مختلف است. یکسری هزینه‌ها برای قبل از رسیدن فرد یا خانواده به مقصد موردنظر است. هزینه مهاجرت به آلمان با توجه به مسیر مهاجرتی، نوع ویزا، تعداد افراد خانواده و … متفاوت می‌باشد. از مهم ترین هزینه‌های قبل از مهاجرت می‌توان به:

  • هزینه آماده سازی مدارک
  • هزینه بیمه مسافرتی
  • هزینه ویزا
  • هزینه بلیط سفر
  • هزینه زندگی در ماه‌های اول

همچینین شما باید میزان تمکن مالی مورد نیاز را با توجه به روش مهاجرتی مد نظرتان تامین کنید. در جدول زیر می‌توانید میزان تمکن مالی مورد نیاز برای روش‌های مختلف را مشاهده کنید:

روش مهاجرتی

میزان تمکن مالی (یورو)

تحصیلی

۱۰۳۳۲ سالانه

جاب آفر

۱۰۰۰۰

آوسبیلدونگ

۹۵۰ ماهانه

ثبت شرکت و استارتاپ

۲۰۰۰۰

کحا شروع کنم

از کجا شروع کنم؟

مهاجرت به آلمان در ابتدا می‌تواند دشوار به نظر برسد، اما ما اینجا هستیم تا این روند را ساده کنیم. اولین قدم، بررسی شرایط شما برای انواع ویزا است. برای شروع، توصیه می کنیم از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کنید. ما به شما در تعیین بهترین مسیر مهاجرتی با شرایط منحصر به فردتان کمک می‌کنیم. مشاوران ما با شما تماس می‌گیرند و بعد از بررسی اطلاعات شما، راهنمایی‌های شخصی در مورد مراحل بعدی مهاجرت را به شما ارائه خواهند کرد.

با تکمیل این فرم می‌توانید:

  • به ارزیابی شرایط خود بپردازید
  • اطلاعات دقیقی از ویزا‌های مناسبتان به‌دست آورید
  • مدارک و مراحل مورد نیاز برای درخواست ویزای خود را بدانید
  • و اولین قدم را به سوی زندگی جدید خود در آلمان بردارید

اجازه ندهید پیچیدگی‌های اولیه مسیر جلوی شما را بگیرد. با پر کردن فرم مشاوره رایگان رویای زندگی در آلمان را به واقعیت تبدیل کنید.

مشخصات متقاضی:

مزایا و معایب اخذ مهاجرت به آلمان

اگر می‌خواهید در کشوری دارای اقتصاد باثبات و رو به رشد، با چشم انداز کاری روشن، مزایای تامین اجتماعی و مراقبت های درمانی همگانی زندگی کنید، آلمان بهترین انتخاب برای مهاجرت می‌باشد. اما از طرفی آلمان به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان، با نرخ مالیات بالا، بوروکراسی شدید، و رفتار مؤدبانه اما محتاطانه و سرد مردم، ممکن است برای برخی از افراد دلسرد کننده و بازدارنده باشد. در جدول زیر مزایا و معایب مهاجرت به آلمان را بررسی می‌کنیم.

مزایــــــا

  • بیمه درمانی همگانی
  • هزینه زندگی پایین به نسبت درآمد
  • شرایط کاری بهینه
  • امکان سفر به تمام اروپا
  • حمل و نقل همگانی مناسب
  • سیستم آموزشی با کیفیت
  • کشور کم جرم و آرام

معــــــایب

  • مردم به نظر رفتار غیر دوستانه دارند
  • مالیات‌های زیاد
  • بوروکراسی اداری زیاد

مانند هر کشوری، مسائل و نکات خوب و بد وجود دارند. هیچ مکانی کاملاً عالی نخواهد بود و آنچه “خوب” و “بد” است کاملاً برخواسته از تفکرات ماست. بسیاری از کلیشه ها در مورد رفتار مردم آلمان فقط کلیشه و شایعه‌اند. به احتمال زیاد در آلمان، مانند هر جای دیگر، با افرادی با رفتار دوستانه و همچنین افرادی با رفتار ناپسند و غیر دوستانه روبرو خواهید شد. اما این‌ها تمام وجه ماجرا نخواهد بود. بر اساس نظرسنجی گزارش جهانی در سال ۲۰۲۱، آلمان به عنوان هفتمین کشور جهان رتبه‌بندی شده است. بنابراین، مردم از زندگی در این کشور راضی‌اند، و اینکه آیا شما از تصمیم خود برای مهاجرت به آلمان در آینده راضی خواهید بود یا خیر، بستگی به نوع نگاه شما به فرهنگ و سبک زندگی مردم این کشور دارد.

جدید

قوانین جدید مهاجرت به کشور آلمان در سال ۲۰۲۴

از نوامبر ۲۰۲۳ یکسری قوانین جدیدی برای مهاجران کشور های اتحادیه اروپا تصویب شد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • حقوق کمتر: در این قوانین میزان حقوق لازم برای دریافت بلو کارت در مشاغل مختلف به میزان قابل توجهی کمتر شده‌اند.
  • افزایش ظرفیت: تازه کاران با مدرک تحصیلی و پس از سه سال تحصیل و متخصصان حوزه های مختلف حتی بدون مدرک تحصیلی با ارائه سابقه کاری حداقل سه ساله می‌توانند برای دریافت این کارت اقدام کنند.
  • افزایش طیف مشاغل مورد نیاز
    از این لینک می‌توانید اطلاعات بیشتر را بخوانید.

جمع‌بندی

در انتها، مهاجرت به آلمان فرصت‌های متنوعی را به افراد ارائه می‌دهد. ثبات اقتصادی، سیستم آموزشی پیشرفته و فرصت‌های شغلی بی‌نظیر از جمله انگیزه‌های اشخاص برای مهاجرت به این کشور می‌باشد. در این مطلب ما به مروری کلی بر مسیر‌های مختلف مهاجرت به آلمان و شرایط این کشور پرداختیم. اگر به‌دنبال پیشرفت شغلی یا تحصیلات عالی هستید، کشور آلمان بهترین انتخاب شما برای قدم گذاشتن به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر می‌باشد. به عنوان یک موسسه مهاجرتی، ما وظیفه داریم تا شما را در هر مرحله از این فرآیند راهنمایی کنیم و از مهاجرت بی‌دغدغه و موفقیت آمیز شما اطمینان حاصل کنیم. برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید و با ما در ارتباط باشید.

مشاوره

همین الان وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

مطالبی که در این صفحه میخوانید

اینستاگرام ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × ۲ =

با ما مهاجرت را تجربه کنید!

تماس باما

نمادها

تمامی حقوق برای موسسه مهاجرتی ویزاپ محفوظ است.